Winteropslag

Morrisje tijdens de winter-opslag

De meeste van onze Morrisjes gaan weer in de garage om het slechte weer en met name de pekel te vermijden. Opslag van auto’s is een precaire zaak waarbij een aantal dingen in acht genomen moeten worden om de hoeveelheid werk en schade in het voorjaar te vermijden.

De auto gewoon aan het einde van het seizoen in de garage zetten is eigenlijk onvoldoende, ten minste moet de auto even gereinigd worden en de rubbers van deuren en ramen even goed schoongemaakt worden. Voor dit laatste hoeven geen speciaal ontwikkeld schoonmaak middelen aangeschaft te worden, in het keukenkastje vindt u bijna alles wat hiervoor nodig is. Een heel dun laagje vaseline op de rubber doet ze goed en voorkomt vastplakken en uitdrogen.

Verder is het goed, zeker als de auto langer dan 6 maanden opgeslagen gaat worden, de auto op bokjes te zetten. In het verleden was dit met name om te voorkomen dat er vlakke kanten aan de banden zouden komen maar de tegenwoordige banden hebben hier veel minder last van door een betere hechting van het rubber aan het karkas van de band. Wat wel een factor kan zijn, is dat als de auto langer op dezelfde plek staat, de dunne oliefilm in de wiellagers weggedrukt wordt en er dus echt sprake is van ijzer-op-ijzer, bij gebrek aan smeermiddel kan hierbij corrosie optreden.

Het elektrische systeem van onze auto’s is eenvoudig en vraagt niet erg veel aan preventief onderhoud voor opslag gedurende een paar maanden. Alleen de accu losnemen is eigenlijk al voldoende om eventuele lekstromen (binnenverlichting, wat extra metertjes in de auto, etc.) te voorkomen en daarmee de accu om zeep te helpen.

Er worden in de handel diverse (druppel)laders verkocht om de accu op niveau te houden en rond de winter worden die weer in alle hevigheid aangeboden. Zijn deze de moeite waard en geven die de accu inderdaad een langere levensduur? In alle eerlijkheid, ik twijfel daar sterk aan. Moderne accu’s, ook die in een klassiek jasje met bovenliggende polen, zijn gemaakt van lood legeringen die een erg lage zelfontlading hebben en makkelijk 3 maanden kunnen staan zonder echt merkbaar effect tijdens het starten na die tijd. Daarnaast zal een lage omgevingstemperatuur ook nog de zelfontlading verminderen!

Eenvoudig de accu goed laden na het loskoppelen is voldoende maar mocht uw accu al wat ouder zijn dan kan u i.p.v. de dik € 60,- voor een druppellader ook € 15,- uitgeven aan een tijdklok die bijv. elke week 15 minuten de daarop aangesloten ‘gewone’ lader inschakelt. Let er hierbij wel even op dat uw lader in de tijd dat deze niet is ingeschakeld, niet als belasting op uw batterij werkt, sommige oude lader hebben deze vervelende eigenschap namelijk.

Reacties, meer tips voor de winteropslag? Stuur deze naar de webmaster.
Jos Theuns